تاثیر انتخاب نامناسب سیم و کابل بر مصرف برق
    
تعداد بازدید: 800
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/5/26

انتخاب مناسب سطح مقطع سیم یا کابل برای بارهای خانگی و صنعتی امری ضروری و مهم است. با انتخاب سیم یا کابل، مقاومت واحد طول هادی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند مشخص می‌شود. مقاومت واحد طول نامناسب به دو دلیل اتفاق می‌افتد. یکی به خاطر انتخاب نامناسب سطح مقطع و دیگری استفاده از سیم و کابل غیر استاندارد که تاثیرات منفی آن بر مشترک و شبکه برق بررسی شده است.

بارهای خانگی و صنعتی از طریق سیم یا کابل (هادی) به منبع الکتریکی متصل و تغذیه می‌شوند. مهم‌ترین و عمومی‌ترین فاکتور در انتخاب سیم و کابل برای بارهای خانگی و صنعتی، سطح مقطع آن است و با انتخاب سطح مقطع مناسب، می‌توان شرایط بهینه کارکرد بار و شبکه را تامین کرد.

 

با توجه به عبور جریان I از هادی با مقاومت R، دو پیده نامناسب افت ولتاژ (V=RI) و تلفات الکتریکی (P=RI2) نمایان می‌شوند. به عنوان مثال در یک مسیر با مقاومت ۳ اهم در صورت استفاده از باری با جریان ۱۰ آمپر، ۳۰ ولت در مسیر افت ولتاژ و ۳۰۰ وات تلفات رخ خواهد داد. حال اگر با استافده از کابل یا سیم مناسب، مقاومت به ۲ اهم کاهش یابد، افت ولتاژ و تلفات به ۲۰ ولد و ۲۰۰ وات کاهش خواهد یافت. به روشنی دیده می‌شود که میزان افت ولتاژ و میزان تلفات مسیر، با اندازه مقاومت رابطه مستقیم دارد. اما مزایای کاهش مقاوت مسیر، تنها به این موضوع ختم نشده و می‌تواند از مشکلات عدیده‌ای جلوگیری نماید. قبل از آنکه به دسته‌بندی‌های بارهای خانگی و صنعتی و تاثیر این افت ولتاژ بر روی آن‌ّا پرداخته شود، دو نکته قابل ذکر است:

  • در بخش بزرگی از مصرف‌کننده‌های الکتریکی (موتورها) با وقوع افت ولتاژ و کاهش ولتاژ مصرف‌کننده، مصرف‌کننده جریان مورد نیاز خود را افزایش می‌دهد و در نتیجه باز هم افت ولتاژ روی مسیر بیشتر خواهد شد و ولتاژی که به مصرف کننده می‌رسد باز هم کاهش می‌یابد و این پسخورد افزایشی ادامه می‌یابد و نتایج منفی آن بیشتر نمایان خواهد شد.
  • پسخورد افزایشی دیگری که مشکل را تشدید می‌نماید، اثر تلفات است. تلفات الکتریکی رخ داده بر روی مسیر، خود را به صورت گرما نشان می‌دهد و گرما باعث افزایش دمای هادی گردیده و چون هادی‌ها از جنس فلزات با ضریب دمایی مقاومت ویژه مثبت می‌باشند (ضریب دمایی مقاومت ویژه دو فلز رایج در ساخت کابل و سیم یعنی مس و آلومینیوم در ناحیه خطی آن ۰.۰۰۳۹ می‌باشد) با افزایش دما، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند در نتیجه با افزایش مقاومت باز هم تلفات بیشتر شده و این پسخورد افزایشی به طور مداوم خود را تشدید می‌نماید.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.