پودر سفید داخل کابل برق
    
تعداد بازدید: 951
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/3/4

در رسانه دراک بخوانید »پودرسفید داخل کابل برق

پودر داخل کابل برق
شاید برای شما هم اتفاق افتاده که غلاف کابل را که برمی دارید مقداری پودر سفید رنگ از داخل آن بیرون میریزد که مقداری هم به رشته های داخل آن چسبیده است . با دنیای صنعت برق همراه باشید تا در مورد این پودر و کارائی آن و علت استفاده از آن داخل کابل برق بیشتر بدانید.

پودر سفید موجود در کابل

هنگام استفاده از کابل، هنگامی که غلاف یا روکش را باز می کنیم تا از رشته های داخل آن استفاده نماید بایستی کابل طوری طراحی شده و تولید شده باشد که عایق ها به همدیگر چسبندگی نداشته باشند و لایه های مختلف کابل از همدیگر جدا شوند.

عایق و روکش هر دو از یک جنس اند
چون عایق و روکش هر دو از یک جنس هستند (معمولا پی وی سی PVC) هنگام روکش کردن کابل وقتی از کلگی اکسترودر با دمای حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه عبور می کند امکان چسبیدن این دولایه به همدیگر بسیار زیاد است ، بنابراین از یک پودر به نام پودر تالک که مانع از چسبیدن این دو لایه به همدیگر می شود استفاده می شود .

اکسترودر چیست؟
اکسترودر یا تزریق کننده دستگاهی است که گرانول pvc را با حرارت بالا (۱۷۰ درجه) ذوب کرده و با فشار بر روی کابل تابیده شده تزریق می کند که در صنعت سیم و کابل، روکش زنی کابل و یا عایق زنی سیم می گویند.

عدم چسبیدن فیلر به عایق
از این پودر جهت عدم چسبیدن فیلر به عایق ها نیز استفاده می شود . در ساختار کابل های معمولی از یک لایه پر کننده بنام فیلر نیز استفاده می شود که پس از عایق و تاب رشته ها بر روی سیم های تابیده شده اکسترود می شود.

 تاب سیم و کابل
در استاندارد سیم و کابل به تابیده شدن رشته ها به همدیگر اشاره شده است که بایستی کابل های بیش از یک رشته به هم تابیده شده باشند که در اینجا طول تاب رشته ها نیز مطرح می شود که تعریف آن بصورت ذیل است :

فاصلۀ محوریِ یک دور کاملِ چرخشِ مارپیچیِ یک رشته سیم در طول مجموعۀ کابلِ را طول تاب یا گام گویند

 

طول تاب کابل

استاندارد شماره ۱-۶۰۷ ISIRI
در استاندارد شماره ۱-۶۰۷ ISIRI در مورد نحوه بکار گیری پر کننده در قسمت ۵-۳-۲ صفحه ۱۳ این جمله آورده شده است :

پُرکننده ها باید فضای بین رشته ها را به نحوی پر کنند که مجموعه رشته ها و پرکننده ها به صورت گِرد در آید . پُرکننده ها نباید به رشته ها چسبیده باشند.

 

 

آزمون های سیم و کابل
در آزمون های سیم و کابل و مطابق با ارزیابی اداره استاندارد در صورتی که رشته ها به روکش و یا رشته ها به فیلر چسبیده باشند طوری که نتوان به راحتی آنها را از همدیگر جدا کرد، مطابق مقررات ۱۵- امتیاز منفی به علت عدم استاندارد بودن ساختمان کابل به واحد تولید کننده سیم و کابل تخصیص پیدا می کند.

به همین دلیل عدم چسبندگی عایق ها به روکش مورد بسیار مهمی است که پس از استفاده از این پودر تالک این مشکل بصورت کامل حل شده و هم تولید کننده و مصرف کننده مشکلی نخواهند داشت .

 

شرکت سیم و کابل دراک

برای خرید محصولات دراک می توانید به سایت و یا اینستاگرام دراک مراجعه کنید

برای ارتباط مستقیم با پیج دراک برای روی کلمه شرکت سیم و کابل دراک کلیک کنید.

اینساگرام شرکت سیم و کابل دراک

فیس بود شرکت سیم وکابل دارک

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.